Man ska kanske inte tjata alltför mycket.
Men. Den sf-tidskrift jag med benägen hjälp av åtskilliga vänner ger ut i stället för fanzine nuförtiden, Nova science fiction, fyller i dagarna fem år och 20 nummer.
Låt mig i det sammanhanget för det första tacka dem som hjälpt till. Nämligen först och främst de som löpande medverkat i form av redaktionsmedlemmar, mer eller mindre frivilliga översättare, synnerligen frivillig och generös illustratör, korrekturläsare och skribenter. I det här sammanhanget anges de med sina fulla namn, och i bokstavsordning:
Amelia Andersdotter, Johan Anglemark, Anders 8ellis, Börje Crona, Mats Dannewitz Linder, Anna Davour, Johan Frick, Johan Jönsson, Nicolas Krizan, Bertil Mårtensson, Anders Pemer, Hans Persson, Brita Planck, Ylva Spångberg, tragiskt bortgångne vännen Sven Christer Swahn, Kjell Waltman. Säkert har jag som vanligt glömt någon. Det beklagar jag, samtidigt som jag hoppas att hon eller han själv vet att mitt varma tack inte förringas av begynnande alzheimers.
Låt mig därefter också tala om för den som eventuellt inte hört det på annat sätt att Nova vid årets europeiska sf-kongress, Eurocon 2009/Italcon 35, den 26–29 mars i Fluggi utanför Rom, tilldelades ESFS-priset till bästa europeiska sf-tidskrift. Det är kanske inget att göra någon väldig affär av – få deltar i omröstningen, än färre läser de nominerade tidskrifterna och gissningsvis går de flesta efter utseende och författarnamn – men trots det känns det faktiskt riktigt kul.
Mer. Nova nr 18/19 har nu postats till samtliga prenumeranter. Skulle någon inte ha fått numret kan det vara dags att tala om det; några dystra epost förefaller vittna om att somliga exemplar inte har nått sina mottagare. Nova nr 20 utkommer i samband med sf-kongressen AlcoCon III i Göteborg den 24–26 april och delas ut där till närvarande prenumeranter. De som inte får tidskriften under kongressen kommer att få den under veckan därefter.
Och så den obligatoriska sista varningen. Från och med utgivningen av Nova nr 20 kommer prenumerationspriset att höjas med några tior. Tidskriftens pris har varit oförändrat sedan (ny)starten 2004; vid det här laget har ökade tryckkostnader och höjt porto redan sedan ett tag motiverat en prishöjning, som jag varit ovillig att genomföra. Men nu är det nödvändigt, och jag hoppas att läsarna ska ha förståelse för den saken. Det handlar inte om någon väldig höjning; lösnummerpriset höjd från 65 kronor till 75; prenumeration från 250 till 275 kronor. Men i alla fall. Den som känner sig extra sparsam har fortfarande tre veckor på sig att prenumerera till det gamla priset.
På annan plats talar Sheriffen väl om det längsta inslaget i nr 20, David Gerrolds utmärkta kortroman "I bristningszonen", som är både en tänkvärd sf-berättelse och en utmärkt, traditionellt inspirerad kriminalhistoria. Men Nova 20 innehåller också originalskrivna noveller av AlcoCons hedersgäst Andreas Roman och av allas vår Johan Jönsson, utöver översatta och i mitt tycke mycket starka noveller av Jennifer Pelland och Mike Resnick. Och därefter väntar, hoppas jag innerligt, ytterligare fyra nummer under år 2009, eftersom det vore kul att komma i kapp med utgivningen åtminstone under detta sjätte år.
Nu räcker det. Men jag är faktiskt lite stolt över den här tidskriften. Och jag hoppas att ni andra gillar den.
John-Henri