Nova fyller fem år

Om sf och fantasy

Nova fyller fem år

Inläggav john-henri » tor 02 apr 2009, 23:45

Man ska kanske inte tjata alltför mycket.

Men. Den sf-tidskrift jag med benägen hjälp av åtskilliga vänner ger ut i stället för fanzine nuförtiden, Nova science fiction, fyller i dagarna fem år och 20 nummer.

Låt mig i det sammanhanget för det första tacka dem som hjälpt till. Nämligen först och främst de som löpande medverkat i form av redaktionsmedlemmar, mer eller mindre frivilliga översättare, synnerligen frivillig och generös illustratör, korrekturläsare och skribenter. I det här sammanhanget anges de med sina fulla namn, och i bokstavsordning:

Amelia Andersdotter, Johan Anglemark, Anders 8ellis, Börje Crona, Mats Dannewitz Linder, Anna Davour, Johan Frick, Johan Jönsson, Nicolas Krizan, Bertil Mårtensson, Anders Pemer, Hans Persson, Brita Planck, Ylva Spångberg, tragiskt bortgångne vännen Sven Christer Swahn, Kjell Waltman. Säkert har jag som vanligt glömt någon. Det beklagar jag, samtidigt som jag hoppas att hon eller han själv vet att mitt varma tack inte förringas av begynnande alzheimers.

Låt mig därefter också tala om för den som eventuellt inte hört det på annat sätt att Nova vid årets europeiska sf-kongress, Eurocon 2009/Italcon 35, den 26–29 mars i Fluggi utanför Rom, tilldelades ESFS-priset till bästa europeiska sf-tidskrift. Det är kanske inget att göra någon väldig affär av – få deltar i omröstningen, än färre läser de nominerade tidskrifterna och gissningsvis går de flesta efter utseende och författarnamn – men trots det känns det faktiskt riktigt kul.

Mer. Nova nr 18/19 har nu postats till samtliga prenumeranter. Skulle någon inte ha fått numret kan det vara dags att tala om det; några dystra epost förefaller vittna om att somliga exemplar inte har nått sina mottagare. Nova nr 20 utkommer i samband med sf-kongressen AlcoCon III i Göteborg den 24–26 april och delas ut där till närvarande prenumeranter. De som inte får tidskriften under kongressen kommer att få den under veckan därefter.

Och så den obligatoriska sista varningen. Från och med utgivningen av Nova nr 20 kommer prenumerationspriset att höjas med några tior. Tidskriftens pris har varit oförändrat sedan (ny)starten 2004; vid det här laget har ökade tryckkostnader och höjt porto redan sedan ett tag motiverat en prishöjning, som jag varit ovillig att genomföra. Men nu är det nödvändigt, och jag hoppas att läsarna ska ha förståelse för den saken. Det handlar inte om någon väldig höjning; lösnummerpriset höjd från 65 kronor till 75; prenumeration från 250 till 275 kronor. Men i alla fall. Den som känner sig extra sparsam har fortfarande tre veckor på sig att prenumerera till det gamla priset.

På annan plats talar Sheriffen väl om det längsta inslaget i nr 20, David Gerrolds utmärkta kortroman "I bristningszonen", som är både en tänkvärd sf-berättelse och en utmärkt, traditionellt inspirerad kriminalhistoria. Men Nova 20 innehåller också originalskrivna noveller av AlcoCons hedersgäst Andreas Roman och av allas vår Johan Jönsson, utöver översatta och i mitt tycke mycket starka noveller av Jennifer Pelland och Mike Resnick. Och därefter väntar, hoppas jag innerligt, ytterligare fyra nummer under år 2009, eftersom det vore kul att komma i kapp med utgivningen åtminstone under detta sjätte år.

Nu räcker det. Men jag är faktiskt lite stolt över den här tidskriften. Och jag hoppas att ni andra gillar den.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan » fre 03 apr 2009, 00:13

Jennifer Pellands novell var den jag uppskattade mest i det senaste numret av Nova. "Brushstrokes", som kommer i nr. 20, och som jag läste eftersom jag beställde hennes novellsamling samma natt som jag läste förra numret, är utmärkt även den. Det är en av fördelarna med att prenumerera på bra tidskrifter: man upptäcker författarskap man annars hade missat.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Carolina » tis 07 apr 2009, 15:10

Hej!
Jag tänkte berätta lite mer om ESFS-priset och hur det går till när man utser det.
På varje Eurocon så samlas medlemmarna i ESFS. Medlem blir man när man deltar i ett sådant möte och skriver upp sig på en närvarolista.
Varje land har två delegater, vilket är de som råkar dyka upp på mötena.
Det brukar vara en liten men trogen och inbiten skara som deltar på mötena. Till mötena kan man nominera kandidater till de olika kategorierna.
Även om det står i stadgarna att man ska ha anmält kandidaterna minst 3 månader före mötet, så kommer de flesta nomineringarna på själva mötet. Nu har man ändrat reglerna så man måste komma med förslag till nomineringar minst två veckor före mötet.

Nomineringarna går till så att man först lämnar in dem skriftligt och sedan får man presentera dem. Sedan framställs en röstsedel och alla delegater får rösta.
Det är här som det blir märkligt.
Först kommer en ryss och presenterar sina nomineringar i kategorierna bästa författare, bästa magasin mm. Sedan kommer bulgarien, därefter italienarna osv. Oftast finns de olika nomineringarna inte översatta, så man har egentligen ingen aning om vilka som är bäst.
I bästa fall kan man få se hur böckerna eller konsten ser ut. Däremot får man en bra inblick hur sf ställning är i det landet och det är faktiskt skoj.
Sedan röstar man. Det är ofta knappt 20 som deltar i omröstningen.

Då kan man fråga sig vad dessa priser har för värde.
Jag frågade vice ordförande Roberto om det. Han svarade att man mycket väl vet att egentligen så har priset inget värde, men de är populära. Pristagarna blir glada och i speciellt Östeuropa så värderas priserna högt. Dave Lally som är ordförande i EFSF berättade en gång att priserna nästan är mer populära än själva kongresserna.
Så därför fortsätter man att dela ut priser.

I årets omgång så nominerades Nova och den giftigaste konkurrenten var rumänska Sfi-Fi Magazine. Nu ska ni veta att Rumänien och Bulgarien har, i svenska mått, en otrolig utgivning av sf och deras tidskrifter ser verkligen proffsiga ut. Men Nova SF vann och jag pratade med Bridgit som räknade ihop rösterna och vad jag förstod så vann Nova en mycket klar seger.
Vi blev alla mycket glada, så nog har ESFS-priset ett värde ändå.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Johan » sön 12 apr 2009, 01:51

Hur stor är skillnaden för tidskriften, ekonomiskt, om någon köper på sig varje nummer någonstans där det säljs istället för att prenumerera, förresten?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » mån 13 apr 2009, 05:51

Väldigt grovt har Nova fått in ungefär 8 kronor mer per enkelnummer och 25 kronor mer per dubbelnummer på prenumerationer än på lösnummer; portot per exemplar var när Nova startade cirka 20 kr/enkelnummer och 30 kr/dubbelnummer, och har nu stigit till 24 kr/enkelnummer och 36 kr/dubbelnummer. Hela skillnaden ligger förstås i portokostnaderna. Samtidigt är det påståendet också fullständigt felaktigt, i och med att skillnaden uppstår till följd av att lösnumren nästan undantagslöst levererat till återförsäljarna genom att jag eller någon annan kört dem till Stockholm och inte tagit ut någon ersättning för leveransen. Skulle exemplaren i stället postas eller transporteras kommersiellt, skulle så gott som hela den ekonomiska skillnaden försvinna.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 13 apr 2009, 06:50

john-henri skrev:Väldigt grovt har Nova fått in ungefär 8 kronor mer per enkelnummer och 25 kronor mer per dubbelnummer på prenumerationer än på lösnummer; portot per exemplar var när Nova startade cirka 20 kr/enkelnummer och 30 kr/dubbelnummer, och har nu stigit till 24 kr/enkelnummer och 36 kr/dubbelnummer. Hela skillnaden ligger förstås i portokostnaderna. Samtidigt är det påståendet också fullständigt felaktigt, i och med att skillnaden uppstår till följd av att lösnumren nästan undantagslöst levererat till återförsäljarna genom att jag eller någon annan kört dem till Stockholm och inte tagit ut någon ersättning för leveransen. Skulle exemplaren i stället postas eller transporteras kommersiellt, skulle så gott som hela den ekonomiska skillnaden försvinna.

Jag förstår inte riktigt. Nova får in mellan 8 och 25 kronor mer per prenumerantexemplar än per lösnummerexemplar. Men det beror på att du kör upp de exemplar som ska levereras till Stockholm gratis. Om du inte gjorde det, skulle skillnaden försvinna. Va?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 13 apr 2009, 20:39

Ja. Om jag inte körde upp dem till respektive Sf-bokhandeln och PresStop-butikerna skulle de nämligen behöva postas eller skickas dit på något annat sätt. Och i så fall skulle det kosta porto. Konkret skulle t ex det senaste numret, 18/19, ha kostat runt 500 kr att posta till Sf-bokhandeln i det antal exemplar de vill ha, och runt 1500 kr att posta till PresStop-butikerna i det antal ex de ska ha. Jag tar nämligen inte ut någon ersättning för att köra tidskriften till Stockholm.

Vill någon ha ännu fler deprimerande detaljer, så kan tilläggas att försäljningen via PresStop-butikerna ger 0 kronor till Nova, och är alltså ren reklam i hopp om att genom att tidskriften trots allt finns till salu på ett antal ställen i landet få några nya prenumeranter. Vilket i och för sig verkar fungera.

Men från försäljningen är intäkten noll. Det beror på att PresStop-butikerna tar engrundavgift per år för att alls föra en tidskrift. Därefter tar de ett antal olika avgifter för de exemplar som distribueras ut, säljs och går i retur och makuleras. Nettot hittills har i princip varit noll, dvs Novas inkomst av försäljningen efter avdrag för de olika avgifterna har ungefär motsvarat årsavgiften för att tidskriften finns med i sortimentet.

Så de inkomster Nova har av lösnummerförsäljning är de som kommer från a) Sf-bokhandeln, b) Wettergrens bokhandel i Göteborg, som beställer tidskriften separat, c) lösnummerförsäljning till Bibliotekstjänst och d) direktförsäljning av äldre nummer till nya prenumeranter. Totalt handlar det här inte om mer än cirka 100 ex per nummer, men visst ger det en slant.

På den positiva sidan kan ju sägas att antalet prenumeranter faktiskt ökar. Långsamt, tyvärr, men hittills relativt stadigt. Och ökningen under 2008 var större än under något tidigare år. Även om "nya" Nova fortfarande inte har lyckats komma upp i mer än en sjättedel av det antal prenumeranter som "gamla" Nova hade för dryga tjugo år sedan. (Å tredje sidan, eller vad det nu blir, säljer ju dagens Nova bara en tjugondedel så många lösnummer som vi gjorde då, så man ska kanske inte klaga alltför mycket över prenumerantantalet. Nova under inkarnationen 1982-1985 hade faktiskt under merparten av sin utgivning en såld upplaga på runt 3000 exemplar. Man kan ju undra vart det inte trots allt inte föraktliga sf-intresset har tagit vägen.)

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 13 apr 2009, 22:07

john-henri skrev:Ja. Om jag inte körde upp dem till respektive Sf-bokhandeln och PresStop-butikerna skulle de nämligen behöva postas eller skickas dit på något annat sätt. Och i så fall skulle det kosta porto. Konkret skulle t ex det senaste numret, 18/19, ha kostat runt 500 kr att posta till Sf-bokhandeln i det antal exemplar de vill ha, och runt 1500 kr att posta till PresStop-butikerna i det antal ex de ska ha. Jag tar nämligen inte ut någon ersättning för att köra tidskriften till Stockholm.

Jovisst. Men vad du sa i ditt ursprungliga inlägg är ju såvitt jag kan se att förtjänsten per lösnummerexemplar skulle bli större om du lät bli att köra upp dem gratis och i stället betalade för att få dem levererade.

Det var det som förvirrade.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 14 apr 2009, 03:04

Okej. Jag ser att jag uttryckte mig oklart.

Vad jag försökte göra var att förklara varför skillnaden i intäkt trots allt inte blir större än den är, eftersom återförsäljarnas provision ju ligger runt 50% av tidskriftens pris. Hittills har med andra ord prenumeranter betalat cirka 236 kr för 4 nr medan återförsäljare har betalat cirka 120 kr för dem. Trots det har skillnaden inte blivit mer än vad jag angav, eftersom portot till prenumeranterna för 4 enkelnummer varit 88 kr. (Här har jag angivit tidskriftens priser utan moms; då bör förstås också momsen på portot dras bort, så okej; portot blir då "bara" cirka 70 kr, vilket föralldel ökar mellanskillnaden mellan prenumerationsinkomst och lösnummerinkomst till cirka 11:50.)

Klarare så?

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Rymd-Olov » mån 20 apr 2009, 07:22

Jag firar jubiléet med att slänga ihop en recension av klassikernumret på bloggen. Det senaste numret var ovanligt bra, tyckte jag, så det lär komma något om det också.

Recensionen: http://drommarnasberg.wordpress.com/200 ... ion-nr-15/
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav tompe » tis 13 okt 2009, 01:42

Nu kom jag ihåg att betala för förnyelsen av LSFF:s prenumeration i alla fall.

Jag antar att nummer 20 är senaste numret eller?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » tis 13 okt 2009, 19:02

Ja, tyvärr. Finanskrisen har till slut drabbat också förlagsbranschen, så än så länge är nummer 20 det senast utkomna.

John-Henri
john-henri
BNF

Re: Nova fyller fem år

Inläggav Rymd-Olov » tor 09 sep 2010, 14:57

Jag tror att jag någonstans läst, men utan att minnas var, att Nova sf återuppstår någon gång till hösten eller vintern. Jag skulle vilja ha en bekräftelse eller dementi av detta (helst en bekräftelse, förstås).
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 09 sep 2010, 16:42

Du får en villkorad bekräftelse.

Nova har nu legat i dvala i snart ett och ett halvt år. Skälet är i första hand ekonomiskt.

Tidskriften har aldrig gått ihop sedan omstarten 2004. Tjugo nummer gick att få ut, men under senvåren och sommaren i fjol drabbades förlagsbranschen av finanskrisen och följden blev att det företag jag är med om att driva fick drastiskt försämrad omsättning. Det i sin tur ledde till att både den tid och det inkomstöverskott jag tidigare kunnat använda till Nova försvann.

Nu verkar situationen ha stabiliserat sig någorlunda, och det är inte längre någon akut brist på uppdrag. Men än är situationen inte tillbaka där den var för mindre än två år sedan.

Min förhoppning är att Nova ska komma tillbaka så snart det blir (förhoppningsvis långsiktigt) möjligt. Och självfallet hoppas jag att det ska bli möjligt inom en någorlunda snar framtid. Material finns, mitt intresse för att ge ut tidskriften finns kvar, men det behövs pengar. Tyvärr är Nova en rätt dyr hobby. Men fortsätter det att ljusna som hittills bör det finnas rätt goda chanser för att den ändå återuppstår inom det närmaste halvåret. Om inte annat tycker jag att det vore kul att kunna ha med mig ett par nya nummer till Eurocon i juni nästa år.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Rymd-Olov » lör 11 sep 2010, 18:54

Det låter ju hoppfullt. Men så synd att Nova är en dyr hobby. Jag skulle inte ha något emot om min favorittidskrift gick runt och kanske tom genererade lite vinst. :-)

Vi kanske skulle fejka en församling som hotar att bränna Nova på bål? Det verkar ge en del gratisreklam.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Nästa

Återgå till Litteratur