Tester

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » tis 21 aug 2007, 23:42

pinkunicorn skrev:Jag tror inte att sådana där tester säger speciellt mycket. Jag tycker inte att jag läser exceptionellt fort, men någon gång på lågstadiet (har jag för mig) hade vi ett sånt där prov där man skulle läsa (högt) så långt man hann i en text på utsatt tid utan att staka sig och så. Testaren blev lite ställd när jag hann till slutet av texten innan tiden var ute; det hade tydligen ingen annan gjort.

Det här påminner mig om kontorskunskapen när jag gick i gymnasiet (på social linje, som det hette då). Där skulle vi lära oss skriva maskin, något jag kunnat sedan nioårsåldern då min mor gav mig en skrivmaskin och lärde mig skriva med rätt fingersättning.

Poängen var att på given tid skriva av en text så många gånger som möjligt utan att göra några felslag. Jag skrev av den felfritt så många gånger att jag hamnade utanför bedömningsskalan - det var "omöjligt" att göra det jag gjort, i alla fall som gymnasieelev. Man räknade på den tiden att en sekreterare för att vara effektiv skulle ha 500 nedslag i minuten och jag hade drygt 600. Och att en gymnasieelev skulle ha förmågan att komma ens i närheten av sekreterarhastigheten - för att inte tala om att överträffa den - hade aldrig föresvävat läroplanens konstruktörer.

Hur som helst ledde det till att medan alla andra i klassen fick sitta och stånka sig fram på sina skrivmaskiner med kanske fem, tio nedslag i minuten så gav lärarinnan mig en avancerad kurs att pyssla med som utgjorde vidareutbildning för professionella sekreterare.

Det var rätt skoj.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 22 aug 2007, 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 00:52

Min pappa som är döv fick ett test en gång där han skulle avläsa en människa (jag vet detta är meningslöst då det inte går och göra tester i avläsning) och personen i fråga var en kompis till pappa, så han fick alla rätt i testet och fick ordet idiot rakt upp i ansiktet av lärarna, bara för att det var fel och kunna avläsa så bra. Så man skall nog inte lita så mycket på tester, men de kan verkligen sätta spår.
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Rymd-Olov » ons 22 aug 2007, 13:28

Apropå skrivmaskinstester berättade min syster, som hade maskinskrivning som ämne i gymnasiet, att hon räknat ut att den som bara tryckte ner samma tangent om och om igen så fort den kunde under hela provtiden skulle få högre poäng än hon fått för sina felfria text, eftersom hastighetspoängen skulle bli så hög...
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Planckskonstant » tor 23 aug 2007, 07:23

Livgivare skrev: Så man skall nog inte lita så mycket på tester

Nä, det brukar jag tänka varje gång jag gör ett IQ-test...
Brita
Planckskonstant
Fan

Återgå till Baren