Nu är det bara några veckor kvar tills festivalen börjar. Det kommer att finnas roliga diskussioner, en fantastisk bal, en mångfaldig marknad, och mycket, mycket mer. Det viktigaste är dock gästerna – både du som köper medlemskap och sitter i publiken, och våra inbjudna gäster som delvis kommer att åka en lång väg bara för att vara med diskussionerna, paneler, och intervjuer. Runt jultiden har vi redan presenterat våra hedersgäster. Nu vill vi också föreställa Nene Ormes, Elin Holmerin, Karin Tidbeck, Anders Blixt, och Steven Savile. Så att du har ännu mer att se fram emot.
Elin Holmerin är författare, grafiker, förläggare, tvåbarnsmor, lärare, och dessutom en av våra gäster på Steampunkfestivalen. Jag har träffat henne på ett café på Gamla Stan, någon timme innan hennes boksignering på Sf-bokhandeln börjar.
1. Det är förmodligen inte din första boksignering. Hur var det när du gjorde det för första gången? Och hur känns det nu?
Den första gången var det faktiskt jag själv som frågade om jag kunde vara med i en boksignering. Och då var jag ganska nervös. Jag är alltid lite nervös, även idag. Alla författare är det. Alltid. Man vet ju inte, kommer det folk… Det är svårt att veta hur det blir.
2. Hur skulle det kännas om det inte kom någon? Skulle du fortsätta ditt skrivande, eller skulle du uppfatta det som ett tecken i fel riktning?
Då får man gå vidare. Jag vet ju att det finns folk som köper mina böcker, så även om det inte kom någon… På första signeringen måste även kända personer vänta några timmar. På min första signering kom fyra till sex personer, vilket jag tyckte var synd, medan organisatören tyckte att det var jätte bra. Även när man känner sig besviken eller ledsen: bara skriva vidare.
3. Förlaget du grundade heter ”Undrentide”. Vad betyder det?
Det är ett gammalt fornengelskt ord som betyder tiden efter lunch. Jag har läst en berättelse om en drottning som äter lunch och sedan lägger sig i en lund och sover. Och när hun har vaknat är hon galen. Folk var rädda att de skulle bli galna om de sov efter lunchen. Så i princip kan ”Undrentide” översättas som ”Lunchtid”.
4. Som förläggare jobbar du ju rätt mycket med andra människors texter; har det påverkan på ditt eget skrivant?
Ja och nej. Jag har faktiskt inte skrivit på ganska länge, min sista bok ”Sår” kom ut 2012, så det är svårt att säga hur det skulle bli. Man blir säkert påverkad, får ny inspiration, tänker sig ”Juste, så kan man göra!” Den största påverkan är dock att jag tänker mer på grammatik, ordval, sådana detaljer. Annars blir det fel tillstånd. Det är svårt att läsa färdiga böcker. När jag skrev mina egna böcker läste jag mindre, fast det berodde mest på att jag hade mindre tid.
5. Din första bok publicerades i ett annat förlag, den andra och tredje har du förlagt själv.
Ja. Det kändes tryggare, jag har mer egen kontroll. Min pappa är grafiker, så han tog koll om det med utformen. Fast att vara ens egen förläggare bär också en viss osäkerhet med sig, för att man blir blind på sin egen text. Det kommer upp småfel et cetera. Men det är fortfarande bättre att ha sitt eget. När min första bok publicerades, då var det ingen som informerade mig, ”nu händer det” et cetera. Det är inte kul att inte får svar.
6. Vilka kriterier måste en bok uppfylla för att du ska förlägga den? Vad är en bra bok för dig?
Den måste ha någonting man fastnar för ganska fort: intressant historia, språk, någonting. Och den ska gärna vara lite utanför det traditionella fantasy genret, utanför klichéer. Utanför det som kallas standard mallen.
7. Vilka tre böcker av andra författare är eller har varit viktiga för dig?
Jag gillar klassiker. Wuthering Hights har hängit med mig länge. Fast jag vet inte om jag gillade den om jag läste om den nu. Sedan gillar jag Terry Pratchetts böcker. Det var första fantasy-böcker jag läste. Jag tror jag började med ”Eric”, trots att det inte är den första i serien. De är så galna, man kan göra vad som helst i dem. En tredje författare… Det finns en vietnamesisk författare, Nguyen Huy Thiep, som skriver magisk realismen. När man läser hans böcker känns de väldigt vardagliga, men det finns överallt elementer som får att man rycker till: ”Nu, vanta…”
8. Skriver du på datorn eller med handen?
Första utkast skriver jag med hand i sådana A5-heftar som man brukar använda i skolan. Jag gillar att skriva i sängen – kladdra ned helt kaotiska utkast där det finns ingen ordning alls, scener hur de dyker upp. Jag ordnar de senare. Bara i andra steget skrivs det ned på datorn.
9. Du har sagt i en annan intervju att dina böcker tar sitt urspung i svenska myter. Hur viktigt är Sverige och dess historiska och kulturella arv för dig som författare?
Väldigt mycket. Det känns som en jätte stor goldskatt som är väldigt okänd i allmänhet. Det finns så mycket folktro och gamla myter man kan göra mer av. Men det kommer mer och mer. Jag tror Kristina Hård var nog sist, hon använder troll. Alla sorts gamla historier, babyloniska myter, kinesiska berättelser, är spännande. Det handlar mindre om att det är svenskt, men att det är gammalt.
10. Vilken bok tog dig längst tid att skriva?
Första boken, ”Eldfloder” t og längst tid att skriva för att jag var så ovan vid att skriva. Jag hade inte skrivit på det sättet tidigare. Jag har alltid skrivit, små berättelser, uppgifter på skolan, för nöjes skull. Först skulle det bli en novell, och sedan fortsatt jag, och killen som jag jobbade med trodde, at det var för kort, att jag skulle skriva mer. Det tog mig tre år. Man märker att det finns väldigt stora skillnader i språket mellan det första och det sista utkastet. Jag tror det skulle nog vara ännu annorlunda om jag skrev den idag. Det finns faktiskt planer på att redigera ”Eldfloder” och publicera en ny utgåva på mitt eget förlag. Först tänkte jag att det skulle bli av till Swecon, men nu känns det ganska kört. Det blir nog om några år.
11. Vad sysslar du med när du inte jobbar eller gör något jobb-relaterat?
Jag gillar dator spel, snarare sagt fantasy-spel. Den största delen av min fritid går ju åt förlagen, men jag njuter förstås också av att omgås med familjen.
12. Var är ditt favoritställe i Sverige?
Skog. Alla skogar. Mörka och mossiga skogar.